1 Hvorfor WLTP introduceres? WLTP er baseret på normal kørsel, og bilerne testes f.eks. over længere afstande ved højere gennemsnitshastigheder, mens NEDC, den hidtil anvendte målemetode, var en mere statisk testmetode, der gav “laboratorietestresultater” med lavere værdier som resultat.
2 Overgang. Selvom nye biler fortsat vil blive testet i henhold til WLTP, rapporteres en beregnet værdi, NEDC Corr. Tanken er, at denne værdi omtrent skal svare til, hvad bilen ville have opnået, hvis den var blevet testet i henhold til den gamle kørecyklus.
3 Køretøjsafgift. NEDC Corr-værdien bruges til at beregne køretøjsafgiften for biler, der er registreret nyligt indtil 31. december 2019. Derefter er tanken, at køretøjsafgiften skal beregnes på WLTP-værdien.
4 Med WLTP har hver specifik bil sin egen måleværdi. CO2-værdien påvirkes af den type dæk og fælge, du vælger, og i nogle tilfælde også af andre ekstramateriale, der påvirker brændstofforbruget og dermed emissioner. På grund af konverteringen til NEDC corr og WLTP udsender en bestemt bil, der testes, ikke højere niveauer eller får et højere brændstofforbrug, selvom CO2-værdien i de fleste tilfælde øges med ca. 10 – 20 procent. Det handler kun om forskellige måder at teste på, hvor WLTP måler mere nøjagtigt end NEDC.
5 Hvad betyder det for dig som firmabil eller for dig, der håndterer firmabiler i virksomheden? Mange virksomheder bruger CO2-værdien som en grænse for deres bilpolitik, hvilket med overgangen til WLTP betyder, at mange biler, der tidligere har indgået i politikken, nu falder uden for. Der er flere måder at håndtere det på, og her skal virksomheden beslutte, hvordan det skal gøres.
Nogle måder at håndtere dette på er:
- Behold dine gamle CO2-værdier og vælg derved nye biler, der matcher værdierne i din politik.
- Revider politikken, og still følgende spørgsmål:
– Er miljøpåvirkningen den vigtigste faktor?
– Er funktionen af biler udgangspunktet i dit valg af køretøj? Ser du bilerne som et rekrutteringsværktøj?
– Er driveren eller arbejdsmiljøet vigtigt? - Lad den gamle bil-politik gælde et stykke tid, og lad en vis fleksibilitet. Motivet for fleksibilitet kan være den midlertidige mangel på køretøjer, der i øjeblikket eksisterer. Det faktum, at testcentre, der måler bilernes WLTP-værdier, er så fuldt bookede skaber køer og ventetider for bilforhandlere og bilkøbere. Det påvirker ikke kun f.eks. segmenthybriderne, der har en utrolig stor efterspørgsel lige nu, men også benzin-, diesel- og biogasbiler, der kan have længere leveringstider end normalt.
Hjælp, jeg bestiller en bil nu – hvordan gør jeg det?
Caroline Olsson, chef for kundeservice hos ALD Automotive, giver hende tre bedste tip til dig, der skal bestille en bil inden for kort tid:
- Vær ude af tid, når du bestiller en bil, og forestil dig, at det kan være en anden model eller brand, end du først troede. Hold kontakten med din leasingudbyder, så du sammen kan finde en løsning, der passer til dine behov, bilpolitik og skema.
- Tænk uden for kassen, der er stadig biler fra modelåret 2018 hos bilforhandleren. Hvis din leverandør arbejder med alle mærker, kan du helt sikkert finde en bil fra 2018.
- Gennemgå årlige kilometertal og køremønstre, f.eks. by eller landevej, kan du og din leverandør finde det brændstof og den type bil, der bedst passer til dig. Måske er det tid til at tænke igen?
Velkommen til at kontakte os på ALD Automotive, vi har færdige bilpolitiske skabeloner og hjælper gerne med at designe og tilpasse din bilpolitik, der passer til din virksomhed.